Global Highway, Australiers & other stuff! - Reisverslag uit Wollongong, Australië van Susanne Dijkshoorn - WaarBenJij.nu Global Highway, Australiers & other stuff! - Reisverslag uit Wollongong, Australië van Susanne Dijkshoorn - WaarBenJij.nu

Global Highway, Australiers & other stuff!

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 September 2012 | Australië, Wollongong

WOW wat gaat de tijd toch vlug. Is maar goed ook, want als het elke dag zo saai is kom je er nauwelijks doorheen. In mijn vorige blog had ik het over dat ik Global Highway ging doen. Wat was die dag super leuk :D Gewoon ik, een andere hollander Peter en twee mensen van hier (amerikaan en australier) lekker over Nederland zitten kletsen. Dan kom je er toch ook achter dat je het best goed hebt. Veel veranderingen tussen Nederland en Australie kom je zo af en toe wel tegen. Wat mij het meest verbaasd is de technologie. Nederland is er echt veel verder in dan hier. De zelfscan apparaten bij de AppieHeijn en Emte zijn hier echt voorlopig nog niet te vinden, en dat er overal WiFi is is zeker ook nog niet aan de orde. Jammer voor dat laatste want mijn tablet werkt alleen op WiFi, maar die heeft sinds ik hier al zit onwijs veel kuren. Balen!
Maar goed over Global Highway. Studenten, leraren en zelfs kinderen van de basischool kregen in het begin een paspoort en daar moesten ze dan langs elk landje. Bij elk landje kreeg je een stempel, had je alle stempels dan kreeg je of een Waterbottle of een t-shirt. Zo leuk dat ik ze allebei heb gekregen, want tijd om naar de andere stands te gaan zat er echt niet in. We hadden het er maar druk mee. Maar wat hadden wij nou gedaan, want alleen een stempel geven is een beetje stom en veels te makkelijk. Wij waren gemeen, je moest er namelijk wel iets voor doen. Men had de keuze óf je doet de quiz óf jaja je ging koekhappen. Ik had namelijk echt niet genoeg koek voor iedereen op die dag, en de quiz nam behoorlijk wat tijd in beslag dus het combineren werd hem niet helemaal en hadden we dus snel veranderd van je doet maar of of. Voor de quiz voor de kinderen hadden we vragen zoals welke taal spreken wij, waar in europ is nederland, hoeveel past NL in Australie? Zulke. (het antwoord op de laatste vraag is 185 keer ;) ) Voor de volwassenen hadden we voornamelijk open en echt moeilijke vragen... Wat is het verschil tussen Holland en Netherlands? Waarom is de nationale kleur Oranje? En wat is nou nog meer interessant in Amsterdam dan de coffeeshops en de red light district? Die laatste vraag had ik er echt in gedaan wegens het feit dat als je zegt dat je uit Nederland bent krijg je als reactie over de coffeshops in Amsterdam. Gelukkig kom ik uit het zuiden van het land :D Naast de quizzen, het gelach van de koekhappen had ik nog 2 schminkstiften zodat ik iedereen kon bekladden met de nederlandse vlag op hun gezicht/arm/hand, hadden we stroopwafels die men kon uitproberen, ook de zoete drop ontbrak niet en we hadden 2 paar klompen gehaald. En ja, sommigen wilde er graag in lopen. Mijn roommate Betsy vond ze tof! Al met al was het een zeer geslaagde dag en was iedereen doodop in de avond. Dat engels praten ging me goed af de hele dag, ik kon alleen in de avond echt niet meer uit mijn woorden komen... Ik wilde gewoon even Hollands spreken. Jammer dan dat niemand je dan verstaat... Nee ik vind het echt niet moeilijk om engels te spreken, het gaat me tot nu toe makkelijk af en ik krijg veel complimenten dat mijn engelse taal echt zo goed is. Ik kom echt vloeiend uit mijn woorden. Het kost alleen wel veel meer energie, want ik ben nog wel steeds aan het denken hoe ik een bepaald woord moet uitleggen. Ook Australiers hebben de neiging om te gaan mompelen... Dat is heel erg niet fijn, want je verstaat het soms echt niet! Ik zeg al regelmatig tegen ze, kan je iets langzamer praten en met meer articulatie, graag en dank u want dat heb ik dus even niet meegekregen... Een paar weken geleden hadden we het over de cultuur van Australie bij de klas Business Communication. Elke cultuur heeft namelijk zijn eigen manier van hoe die moet communiceren. Het ging erover hoe Australie dan wel was. De professor die het geeft is ook nog eens een Oostenrijker, en we gingen kijken wat wij buitenlanders nou van die Australische cultuur vonden. Ik kon de vraag makkelijk beantwoorden want de woorden heaps, thongs, TimTams en alcohol toerden door mijn hoofd. Heaps zegt men hier in plaats van a lot. Dus: I am having heaps of fun in Australia. Thongs ken ik alleen als vertaling een string, als in het soort ondergoed. Hier zijn dat de sandalen FlipFlops, je weet wel die teenslippers. Als je dus thongs wilt in Amerika of Canada krijg je ondergoed en hier in Australie krijg je dan slippers... Leuke woordspeling. TimTams is de verslaving hier, en nee het is niet zo erg. Het zijn namelijk koekjes met een laagje chocola eromheen en echt ze zijn goddelijk! Je hebt ze in verschillende varianten zoals Double coated, mint, original, caramel en dergelijke. Het laatste woord alcohol spreekt voor zich.. Australiers drinken gewoon veel, tenminste dat beweren ze. De studentenstapavond is op een woensdag, en ze beginnen dan rond een uur of 21 uur en het is echt afgelopen rond 1.30 uur. Vind ik nog netjes, in Nederland ging ik langer uit. In Maastricht hadden ze zelfs 2 studentenavonden de dinsdag en de donderdag, dus wie drinkt er in verhouding nou meer? Ik snap het ook niet, want de alcohol is hier gewoon echt duur. 4 dollar voor een biertje klinkt toch echt veel in mijn oren. Omgerekend is het 3,20 euro om-en-nabij, en dan kan ik zeggen dat Australie maar een beetje duurder is dan Nederland. Maar het klinkt gewoon veel en daarom vind ik het duur!

Ow ja, inmiddels heb ik een nieuwe camera gekocht en ontvangen. Het is een Nikon Coolpix S3300 in het zilver. En hij heeft onder andere de leuke feature dat die 1 kleur laat zien en dat de rest in grijstinten is. Best wel cool. Zie de foto's maar voor een voorbeeld.

Ook nog even kort om te zeggen, dank je voor iedereen die deze blog leest en er hopelijk ook plezier in heb. Het spijt me voor de verschrikkelijke zinsconstructies soms, dat hoort nou eenmaal bij me. Ik kan soms namelijk best een echte chaot zijn ;) En ik probeer soms echt korte verslagen te typen, maar dat lukt gewoonweg niet.

Heel veel liefs, miss you all a lot,
Susanne

  • 04 September 2012 - 19:10

    Mama:

    Lieve Susanne,
    Het is een erg leuk verslag geworden en dat je er wat omheen vertelt hebt.
    Ja, het is een ander land en daarom ook de moeite waard om er te zijn. Maar dat hadden we in Canada ook.
    De culturen verschillen en veel dingen zijn ook het zelfde.
    Leuk om te vergelijken in hoever we verschillen en hetzelfde zijn.
    Dat is ook het belang van reizen.
    Fijn dat het op school ook zo goed gaat.
    Papa heeft de foto van de UOW vergroot en hangt nu op je kamer.
    De fotoos zijn ook leuk en wat een hoop vrienden weer.
    Wat een geluk.
    Hier alles goed. Het blijft mooi weer en de zon schijnt volop. 12 September de verkiezingen en het land heeft het er druk mee. Dagelijks op de buis en de peilingen zijn niet van de lucht.
    Paul gaat in Oss achter het tafeltje zitten dus dat wordt leuk.
    Nadia is ook weer begonnen met school.
    Skyp zit de gehele dag in de ren en daar er veel klaver op het gras is (hoort niet0 maar hem hoor je niet klagen.
    Lieve schat pas goed op jezelf and have a nice day.
    Lots of love Mama and Papa.


  • 16 September 2012 - 10:20

    Tante Monica:

    Hallo Susanne,
    Eindelijk weer een bericht uit Spikecity. Weet wel dat ik je avonturen op de voet volg via site en je moeder. En ik leer nog eens wat, bv hoe vaak NL in Austr. Pastetc. Ook leuke foto’s, zeg. Ik vind het top dat je je zo goed staande houdt en geniet van alle leuke dingen die je beleeft. Wel iets anders dan ons kikkerland. Maar ach, kikkers of kangoeroes: het hupst beiden blijmoedig rond, nietwaar? Ook veel dank voor je kaart en magneet. Was een grote verrassing waar je me heel veel plezier mee hebt gedaan. Dus: dikke kus! Een echte houd je tegoed wanneer ik je weer zie.
    Zelf ben ik momenteel op zoek naar ander huis. Mijn vriendin Rita, die schuin onder me woont, is inmiddels verhuisd. Ik wil al langer weg, dus een mooi moment om te gaan rondkijken. Je hoort het wel! En verder druk met werk, maar dat is goed voor een mens. Hoewel ik daar soms wel aan twijfel , hoor. :-)
    Nou, zo meteen naar Vorstenbosch voor de verjaardagen en BBQ.
    Heel veel liefs en berenomhelzing van tante Monica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 16 Juni 2012
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 20867

Voorgaande reizen:

25 Februari 2017 - 01 Augustus 2017

Zweden

11 Juli 2012 - 07 Januari 2013

Australie Studie

Landen bezocht: